על פי המודל הנהוג בישראל, מטרותיו של תהליך השיקום נקבעות על סמך אבחון לימודי-תעסוקתי אשר נערך לפונה, לרוב באופן חד פעמי ויחסית קצר-טווח, וממנו נגזרת גם התמיכה הכלכלית והטכנית הניתנת לפונה על ידי הגורמים המוסמכים לכך.

תהליכי אבחון לימודי תעסוקתי כוללים, בדומה לאבחון תעסוקתי לאוכלוסייה הרואה, הערכה של כישורים, יכולות ומיומנויות; נטיות, מטרות וצרכים תעסוקתיים; והערכה אישיותית ובין אישית. ואולם, ראייה ירודה או עיוורון מוחלט מצמצמים מאוד את ספקטרום כלי האבחון, בעיקר על רקע בעיות נגישות.

המאמר סוקר את רכיבי האבחון התעסוקתי וכן מציע המלצות להמשך ביצוע אבחונים באופן המיטבי ביותר.

פורסם בכתב העת פסיכואקטואליה ביולי 2015

מאת- דפנה חיימוביץ’- ורסנו, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית. אחראית אבחון במגדל אור, מרכז שיקום לאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון.

יולי 2015

לקריאת המאמר- לחץ כאן