התינוק חייב ליצור אינטראקציה עם הדברים שהוא רואה. הוא חייב להתנסות בהם, לחקור אותם, לבחון אותם, לנסות אותם, לשחק עימם, לגעת בהם, לטעום, להריח ולשמוע אותם. ללא יחסי הגומלין התמידיים והישירים הללו ובהעדר התנסות, הוא לא יוכל לבנות את מערכת ההנחות שלו לגבי העולם והעצמים שבו.” (מתוך האיש שהעז לראות, קרסון רוברט)​​​

80% מהלמידה על הסביבה הקרובה נעשית דרך הראייה. חלק גדול של הלמידה אקראי ומתבצע תוך קליטה והתנסויות מהסביבה: כאשר אנחנו שומעים קול אנחנו מסתכלים לכיוונו, על מנת לדעת מה או מי משמיע אותו. אם אנחנו מריחים משהו שרוף אנחנו הולכים לראות מה נשרף. אם נגענו במשהו מוזר או דרכנו על קוץ, אנחנו מיד מביטים לבדוק מה זה ומה קרה.

אחת מההבנות הבסיסיות היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות. הראייה היא למעשה החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכה אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולות מוטוריות, קוגניטיביות והתנהגותיות. חומרת לקות הראייה ואופי הלקות, הם הגורמים החשובים המשפיעים על ההתפתחות.

אצל הילד הרואה, הערוץ המרכזי והמשמעותי ביותר ללמידה הוא הראייה. מרבית הלמידה מתרחשת באופן ספונטאני דרך המפגש עם העולם לרוב ללא הוראה ותיווך מכוון.

ילד עם לקות ראייה או עיוורון לא לומד להכיר את העולם בצורה ספונטנית אלא מכוונת. יש צורך לתווך לו את הסביבה, ולהכיר לו את הסביבה תוך שימוש בחושים אחרים.

ישנן 7 מיומנויות ראייה

פיתוח מיומנויות אלה ניתן להתחיל בשלב מאד מוקדם, ולהמשיך במקביל לשלבי ההתפתחות. 

  1. מודעות

2. מיקוד מבט וקשר עין

3. מעקב

4. סריקה

5. ראיית עומק

6. תיאום יד- עין

7. פיענוח

להלן דגשים חשובים לתרגול מיומנויות הראייה לילדים עם לקויות ראייה:

  • כדאי להשתמש בתנוחה ותמיכה מתאימה לראש ולגוף שמתאימה לגריית ראייה, זאת, על מנת שהילד יחוש נינוח מספיק כדי להגיב לגירויים המוצגים לו לדוגמא: שימוש בכיסא מותאם, על כרית מיוחדת או עמידון, על ההורה וכו’
  • יש לאפשר לילד זמן הסתגלות וזמן תגובה. לעיתים לילד לוקח זמן להגיב ואנחנו צריכים להיות סבלניים ולהתאים את קצב חשיפת הגירויים למצב בו נמצא הילד
  • מומלץ לעבוד בסביבה מותאמת, ולהפחית גירויים כמו רעש או אנשים נוספים בסביבה. כמו כן, חשוב לבצע את התרגול במרחב בטוח בלי הרבה עצמים או ריהוט. מומלץ לשים את הילד לכיוון הגירוי אותו מציגים, ולהשתמש בקונטרסט בסביבה ובמשטח עליו עובד הילד
  • חשוב למקם את האובייקטים קרוב לגוף הילד
  • כדאי להשתמש ברמזים ויזואליים כמו צבע, צורה או מיקום לצורך למידה, זיהוי ופענוח
  • רצוי לייצר חוויות הצלחה אצל הילד על מנת לחזק אותו לרצות לבצע עוד ועוד תרגולים לפיתוח מיומנויות ראיה
  • מומלץ לתווך את הסיטואציה לילד באמצעות ההורה, ובקול רם לתאר מה אנחנו רואים כעת

לשימושכם, לכל מיומנות ראייה, עמוד מידע ממוקד, על מנת לפרט על כל אחת מהן וכיצד ניתן לעבוד ולפתח אותן אצל הילד/ה. לחצו על הקישורים ברשימת המיומנויות מעלה, על מנת להיחשף למידע לגבי כל מיומנות .

ינואר 2022

כתבה : דורית כהן, מנהלת תחום גיל רך, מגדל אור

כתיבה מקצועית- גיתית חפץ