ישנן 7 מיומנויות ראייה.

ניתן להתחיל פיתוח של מיומנויות אלה בגיל צעיר ביותר, לעיתים מספר שבועות אחרי הלידה.

מידע זה מתמקד במיומנות הראשונה- המודעות

מודעות היא הבסיס לפיתוח יתר מיומנויות הראייה, במקביל לשלבי ההתפתחות של התינוק.

הגדרה:

מודעות היא ההבחנה בקיומו של דבר מה בסביבה הקרובה: הבחנה בין אור לחושך, עצם או גוף, הכרה בו וערנות כלפיו. מודעות היא מיומנות הראייה הבסיסית ביותר. תינוק שלא קיימת אצלו מודעות לא יוכל לפתח את יתר מיומנויות הראייה.

הערכת מודעות

תתבצע לרוב על ידי מורה שיקומי. להכרות עם תחום ההדרכה השיקומית לחץ כאן . מטרת תהליך ההערכה, היא לקבוע האם קיימת מודעות לאור. גם הורים יכולים להעריך את נושא המודעות אצל התינוק ולסייע בפיתוחה.

הערכת מודעות אינה אירוע חד פעמי, אלא תהליך שמתבצע באמצעות סדרת בדיקות, לאורך תקופה, בסיטואציות שונות ובאמצעות חפצים שונים ואנשים שונים לאורך שעות היממה.

בדיקת מודעות כוללת 2 רכיבים:

  1. תפיסת אור (light  perception)- התייחסות של התינוק לקיומו של אור.
  2. תגובה ראייתית– פתיחת עיניים, הבעת התייחסות מסוימת בהבעות הפנים.
  3. תגובה התנהגותית– מציצת מוצץ אינטנסיבית יותר, שינוי בנשימות, חוסר שקט מסוים, תנועתיות הידיים, העלאת טונוס, מצמוץ, דריכות, הפקת קול.
  4. מיקום האור (light  projection) -זיהוי מקום האור.

האינדיקציה לזיהוי מקום האור ע”י התינוק היא הפניית מבטו לעבר האור.

דגשים לבדיקת מודעות ראייה עבור הורה:

  • מומלץ לבצע את הבדיקה בחדר חשוך עם חפצים מוארים
  • מומלץ לבצע את הבדיקות מספר פעמים לאורך ציר זמן,  שכן אי תגובה מצד התינוק לגירוי יכולה להיות כתוצאה מגורמים שונים, שעשויים להסיח את דעתו ותשומת ליבו (תנוחה לא נוחה, רעב, עייפות, עודף גירויים וכד’).
  • המטרה היא לייצר תנאים מיטביים עבור התינוק להגיב לבדיקה. מומלץ להתחיל כשהתינוק בסלקל/טרמפולינה,  או על מזרון, או בזרועות ההורים
  • במידה ולא נצפית תגובה במנח מסוים יש לנסות מנח אחר. יש חשיבות לשינוי תנוחה, וחשוב גם לתעד את התנוחות המועדפות לבדיקת מודעות ראיה
  • חשוב להשתמש במגוון של צעצועים, ולתעד באילו מהם התינוק מעדיף להשתמש
  • שימוש בחושים אחרים עשוי לעורר את התינוק ולהביא אותו למודעות לראייה. במידה ואין תגובה ראייתית, שימוש בחושים אחרים נותן לתינוק אפשרות להכיר את הסביבה בדרכים אחרות.
  • יש חשיבות גדולה לשיתוף פעולה בין ההורים לאנשי צוות נוספים וכן למורה השיקומי על מנת להשלים את תהליך ההערכה באופן מקיף ומדויק.

ינואר 2022

כתבה : דורית כהן – מנהלת תחום גיל רך

כתיבה מקצועית – גיתית חפץ