רקע: 

מיומנות זו מקנה שייכות לחברה הסובבת והתרחשויות הסובבות אותנו, חיבור והשתלבות במגוון סיטואציות, מתוך הבנה מה קורה ומה אנו רואים

הגדרה:

פענוח הוא ההבנה מה נמצא לפנינו, אשר נעשית על בסיס מושגים ומיומנויות נרכשים (ידע מוקדם אודות המושגים אותם רוצים לפענח). 

הערכה: 

ההערכה היא למעשה בדיקה האם הילד מבין מה נמצא לפניו. 

הבדיקה תתבצע  מהקל אל המורכב:

 א. בדיקת חפץ 

 ב. בדיקת דמות 

 ג. בדיקת תמונה

יש להתחיל את הבדיקה בהתאם לצד בו הילד רואה טוב יותר

הקנייה/פיתוח: 

את תהליך ההקנייה יש לפתח על בסיס יומיומי, חשוב להבין כי מיומנות הפענוח קשורה קשר ישיר לחשיפה לחפצים, סיטואציות שונות והבנת הסיטואציות. אחת הדרכים העיקריות לסייע בהבנה היא לתמלל את הדברים שאנחנו עושים והצד השני לא רואה/מכיר. לדוגמה- כשמאכילים ילד- הנה כפית ויש בה… עכשיו אני אצחצח לך שיניים, הנה מברשת שיניים, אני שמה עליה משחה…

א. חשוב לבצע היכרות עם חפץ מסוים, תוך הפנייה או הצגת רמזים המסייעים בזיהוי (לדוגמה- כשמכינים ליד בקבוק לא לשים את הבקבוק בפה, לקחת אותו להיות בתהליך ההכנה- לתמלל, אני לוקחת את התמ”ל, שמה אותו בתוך הבקבוק, אתה שומע שאני משקשקת את החלב בבקבוק, דוגמה נוספת- מברשת שיניים- לגעת בשערות של המברשת עם היד). 

ב. ניתן לעשות השוואה עם חפץ אחר, שונה מאוד, על מנת לעמוד על המאפיינים הייחודיים של החפץ אותו רוצים להכיר (למשל בננה וכדור).

ג. אפשר לערוך השוואה עם חפץ דומה, תוך הישענות על רמזים לזיהוי וגם על מאפיינים משותפים (למשל – כדור ותפוח/תפוז).

דגשים: 

חלק מפעולת הפענוח משתמש בחושים אחרים- מישוש, ריח, ראייה, טעם, שמיעה, כל אלו מהווים השלמה למה שהילד לא מצליח לראות. 

גם לפעוט שרואה אנחנו מקנים את מיומנות הפענוח, באמצעות התמלול שלנו, אך ילד שרואה לומד בספונטניות מתוך האינטראקציה ואילו ילד עם לקות ראייה או עיוורון נדרש לתיווך ותמלול על מנת ללמוד דברים חדשים. 

נכתב על ידי דורית כהן גלר, מנהלת הדרכה שיקומית לגיל הרך, מגדל אור

אוגוסט 2022