רקע:

סריקה נעשית ע”י סדרת קפיצות מבט.

קיימת סריקה ספונטנית של ילד ללא לקות ראייה- שנעשית באופן אינטואיטיבי, ויש סריקה מכוונת לעבר מטרה, הנעשית בשיטתיות- כלומר, באמצעות הזזת המבט מאובייקט אחד לשני.

אצל ילד עם לקות ראייה יש להקנות או להבנות את המיומנות הזו ולתת את התיווך שיאפשר לו לבצע את הסריקה מבלי לפספס נקודות חשובות, בצורה שיטתית ואפקטיבית.

סריקה מקרוב/מרחוק- מאפשרת לפעוט לראות תמונה כוללת ואת חלקיה.

SCAN
בתמונה, דוגמה לאופן בו תופס פעוט עם לקות ראייה את התמונה: בכל הזזת מבט הוא מבחין חלק אחר ולא רואה את התמונה הכללית.

הגדרת המיומנות:

סריקה היא היכולת להעביר מבט בצורה מאורגנת ומסודרת בתוך טווח מסוים, מקרוב או מרחוק. באמצעות הסריקה, הפעוט יכול לאתר  בסביבה חפצים, אנשים או תמונות.

מיומנות הסריקה חשובה להתפתחות הילד כיוון ש:

•         ילד עם לקות ראייה לא רואה את השלם אלא את חלקיו.

•         יש ללמד את הילד לסרוק בצורה שיטתית את הסביבה מקרוב ומרחוק, כך יוביל לעצמאות ולהכרת הסביבה המוכרת והלא מוכרת.

•         סריקה יעילה מאפשרת לילד להשתמש בכל שדות הראייה.

•         תורמת לתחושה של ביטחון מול הלא מוכר ומורידה את התלותיות של הילד במטפלים.

הערכה 

בשלב מקדים נבדוק את יכולת העברת המבט בין 2 חפצים: ההורה יראה לפעוט חפץ אחד, לאחר מכן, יוסיף ביד השנייה חפץ נוסף; ואז יבדוק האם הפעוט מעביר את מבטו ביניהם. 

בהמשך ניתן לבחון את מיומנות הסריקה בשיטות נוספות, מקרוב, מרחוק, בשטח תחום ובסביבה הרחבה, ולהקנות לאט לאט את המיומנות לפעוט על פי אבחון של מצבו נכון להיום. 

לדגשים נוספים לבדיקה והקנייה- לחץ כאן

הקנייה ופיתוח המיומנות:

ישנה אפשרות להקניה של מיומנות סריקה מקרוב- עם ילד שמבין את הנאמר לו, החל מגיל 9 חודשים ואילך. 

כיצד להקנות? יש לתחום שטח/שולחן, להניח עליו מספר חפצים ולאפשר לפעוט לקחת חפץ אחד. לאחר שהפעוט לוקח את החפץ, שמים בצד את החפץ ועליו להמשיך לחפש את החפץ הבא, במטרה שיסרוק את כל השטח ויראה את כל החפצים שהונחו על המשטח. 

בתמונה- דוגמה למשטח תחום עם מעט חפצים עליו
בתמונה- דוגמה למשטח תחום עם מעט חפצים עליו

לילדים שמתחילים לאכול, על שולחן כסא אוכל ניתן לשים חתיכות של פרי/ירק/חטיף/סנדוויץ’, בקונטרסט ברור מבחינת צבע.

 בתמונה- דוגמה לקונטרסט של במבה צהובה על צלחת כחולה.
 בתמונה- דוגמה לקונטרסט של במבה צהובה על צלחת כחולה.

הפעוט צריך להרים ולאכול אחד אחד באופן עצמאי, במטרה שיבחין בכך שישנם פריטים רבים על השולחן. דגש חשוב הוא לא לשים מספר פריטים רב מדי, על מנת שלא לגרות יתר על המידה את חושי הפעוט וכן על מנת לראות כיצד מבצע סריקה מדויקת. מומלץ בתור התחלה להתחיל בין 3-5 פריטים ולהמשיך לאחר הצלחה עם יותר פריטים או בשטח נרחב יותר. 

נכתב על ידי- דורית כהן גלר, מנהלת תחום הדרכה שיקומית לגיל הרך

אוגוסט 2022