מיומנות 3- מעקב

מיומנות המעקב מאפשרת הבחנה בין כל מרכיבי המרחב הסובב את התינוק וכפועל יוצא היכולת להשתמש בהם, מיומנות המעקב נותנת לתינוק גם רוגע וביטחון בהימצאות האנשים החשובים לו בסביבתו הקרובה. בהיעדר מיומנות זו, תיתכן החמצה של אובייקטים במרחב, תיתכן קטיעה של פעולות (לדוגמה – במהלך משחק בכדור, במידה ואין עקיבה במבט אחר הכדור, כאשר הכדור יתגלגל למקום אחר, מבחינתו של הילד הכדור נעלם והמשחק נפסק), קושי בביצוע משימות (לדוגמה – אם הילד אינו רואה את הכפית שמגיעה לפיו הדבר יקשה עליו את האכילה) או לחץ כתוצאה מהיעלמות דמות קרובה משדה הראייה.

הגדרה

מהי יכולת מעקב?  תזוזה של עיניים/ראש אחרי אדם או חפץ (יש ילדים שאינם מצליחים להפריד בין תזוזת הראש ותזוזת העיניים ועושים את שתי התנועות יחד).

כיצד ניתן לזהות קושי במעקב? יש לבדוק האם הפעוט עוקב באופן רציף והאם הפעוט עוקב באופן עקבי.

תהליך הערכה

לאי מעקב יכולות להיות סיבות שונות משום כך חשוב לבצע הערכה ע”י מורה שיקומי כדי לאתר את הסיבה ולהתאים את הפתרון המדויק עבור הפעוט.

את תהליך הערכת המיומנות יש לבצע בחדר מותאם – חדר חשוך עם חפצים מוארים.

יש לבדוק האם המעקב רציף/ לא רציף והאם המעקב עקבי / לא עקבי.

יש לבדוק 

  • האם קיים מעקב אחר תנועת דמות או חפץ מסוים.
  • האם הפעוט מסוגל לעקוב ברצף אחרי אובייקט נבחר.
  • האם יש הבנה כי האובייקט זז למקום אחר והאם המבט זז בהתאם או לא. 

הקנייה

איך נוכל לפתח מיומנות מעקב? פיתוח המיומנות תיעשה בהתאם ליכולות הילד ובהדרגתיות. לדוגמה: בסביבה חשוכה ומותאמת, בסביבה מוארת ומותאמת, מרחוק או מקרוב. בעבודה עם הילד חשוב להשתמש בחפצים בעלי קונטרסט ברור, חפץ מואר או חפץ בצבעים בולטים כדוגמת התמונה המצורפת.

בתמונה- חפצים מוארים- רעשן מואר, ברווז מואר, כוכבים מוארים, ניירות נוצצים המייצרים  הדמייה לתנועה אחריה ניתן לעקוב
בתמונה- חפצים מוארים- רעשן מואר, ברווז מואר, כוכבים מוארים, ניירות נוצצים המייצרים הדמייה לתנועה אחריה ניתן לעקוב

לעוד דגשים נוספים לבדיקה והקניית המיומנויות- לחץ כאן

נכתב על ידי- דורית כהן גלר, מנהלת תחום הדרכה שיקומית לגיל הרך

פברואר 2022