רקע: 

מיומנות זו מקנה תחושת ביטחון, מאפשרת ניידות ללא התקלויות או נפילות והתמצאות, אכילה ושתייה (מזיגה, אכילה עם סכו”ם ועוד), משחק, כתיבה, ציור ועוד.

ראיית עומק מדויקת יותר כאשר יש שתי עיניים פעילות (ראייה דו-עינית). במקרה של ילד שנולד עם עין פעילה אחת, או שאיבד ראייה בעין אחת בגיל צעיר, המוח ילמד להתבסס על הרמזים החד-עיניים לראיית עומק. 

ראיית העומק המתאפשרת על-ידי עין אחת בלבד מבוססת לרוב על ניסיון חיים, כלומר היא תוצאה של ידע שאנו צוברים במהלך החיים וניתן לאמן אותה באמצעות התנסויות שונות אשר מובילות להתפתחות של היכולת ובעלות השפעה עליה.

הגדרה:

היכולת להבחין ולאמוד את העומק והמרחק ביני לבין חפץ או דמות, מקרוב ו/או מרחוק. 

הערכה תתבצע על ידי מורה שיקומי

הקנייה/פיתוח: 

פיתוח המיומנות תלוי ביכולת הבנת הפעוט את הסיטואציה. ההקנייה משמעותה חשיפת הפעוט לעולמות שונים בהם יתכנו אתגרים עם ראיית עומק ומלמדת אותו אילו רמזים יכולים לסייע בתהליך התגברות על הבעיה. תחילה רצוי לתת לפעוט להתמודד עם האתגר כפי שהוא, ללא רמזים ויזואליים נוספים. אך, אם נראה שיש קושי משמעותי, ניתן להוסיף רמזים ויזואליים שיסייעו בפתרון הבעיה. 

בהקנייה ופיתוח ראיית עומק מקרוב- יש צורך לקבע/ להחזיק את המוט, המיכל או הכלי ע”י גורם אחר שאינו הפעוט, על מנת לאפשר למידה של המיומנות בעזרת הראייה. 

לדוגמה- בראייה מקרוב: להדגיש את קצה הקופסה עם סימון צבעוני בולט, בראייה מרחוק לשים סימון על קצה המדרגה באופן בולט. 

נכתב על ידי- דורית כהן גלר, מנהלת תחום הדרכה שיקומית לגיל הרך, מגדל אור

אוגוסט 2022