טיולי שטח ופעילויות חיצונית ניתנות להתאמה והנגשה לציבור עם עיוורון ולקויות ראייה בכל גיל. יש להתאים את מבנה, תכני ואופן הצגת המידע אשר ניתן למטיילים, כך שחווית הטיול תהיה שוויונית ונגישה ככל שניתן. יש להכיר את מאפייני המודרכים ואת סוגי הלקויות על מנת לדייק את המידע בצורה מלאה
לשימושכם – מגוון עקרונות לחיזוק נגישות בטיול :
- רקע : מטיילים עם עיוורון ולקויות ראייה
- רק 10% ממחזיקי תעודות העיוור במדינת ישראל מחזיקים בתעודת עיוור. רובם מחזיקים בשרידי ראייה המאפשרים להם תפקוד עצמאי והשתלבות גם בפעילויות חוץ
- אדם המשתמש במקל נחייה לא בהכרח הוא אדם עם עיוורון מוחלט.
- כלב נחייה עם רתמה נמצא במצב עבודה .
- אדם עם לקות ראיה/עיוורון מוחלט לעיתים זקוק לעזרה ולעיתים לא – למרות שלא תמיד הוא מכיר את המקום שבו מתקיים הסיור.
- תאורה שאינה מסנוורת- יכולה לסייע לאדם לנצל את שרידי הראייה בצורה אופטימלית.
- אנשים עם לקות ראייה לעיתים יכולים לראות טוב יותר פריטים המנוגדים בצבעם לצבע הרקע .
- מרחב מונגש משתמש בניגודיות של צבעים, בניגודיות מישושית ובחיווי קולי להכוונה בשילוט, בצמתים ולהזהרה מפני סכנות .
- מרחב מונגש כולל מעברים פתוחים ללא מכשולים נמוכים או/ו מכשולי גובה שהמקל לא תמיד מאתר אותם. בין המכשולים הנמוכים שהמקל לא תמיד מאתר והרגל עלולה להסתבך בהם: שטיחים וחוטי חשמל רפויים על הרצפה. מכשולי גובה בולטים שהמקל איננו יכול להתריע מפניהם: תיבה לכיבוי אש, מדף ,ענף וכדו' .
- שימוש מותאם בטכנולוגיה מסייעת כמו: עזרי ראייה להגדלה מאפשרים הנגשת המרחב לאנשים עם לקות ראייה.
2. עקרונות בתקשורת בין אישית
- הצג את עצמך במקום לתת לאדם לנחש מי אתה.
- כאשר אתה מתרחק מהאדם – יידע אותו, אל תשאיר אדם עם עיוורון לדבר אל עצמו .
- כאשר אתה מתקרב אל אדם כדי לסייע לו או כדי לתת לו שירות – יידע אותו על כך.
- אם נראה שאדם זקוק לעזרה במקרה ספציפי- ברר אם אמנם זקוק לעזרה ומהי העזרה הנדרשת .
- כאשר אדם עם לקות ראיה מבקש את עזרתך שאל אותו באיזה צד הוא עדיף שתעמוד ביחס אליו.
- דבר אל האדם בעוצמת הקול ובטון הרגיל שלך. אין צורך להרים את הקול אם הוא אינו לקוי שמיעה.
- כאשר אתה מדריך בקבוצה ומבקש לפנות אל אדם ספציפי- פנה אליו בשמו כדי להסב את תשומת ליבו.
3. עקרונות להנגשת טיול :
מיקום המדריך – בעת הסבר עמוד במקום שבו מקור האור/ התאורה יהיה בגבו של האדם עם לקות הראיה ולא מולו. בדרך זו האדם יסתנוור פחות והוא יוכל לנצל בצורה אופטימלית את שרידי הראייה .
עקיבה אחרי המדריך – הקפד לדבר במהלך המסלול כדי שהאדם יוכל לעקוב אחריך באמצעות עקיבה אחר הקול.
הנחיות מילוליות :השתמש בהנחיות והגדרות מדויקות כמו 1. שימוש במושגים : ימינה- שמאלה וכו'. 2. שימוש ברוחות השמיים: דרום – צפון וכו ' 3. שימוש בשעון האנלוגי להגדרה של כיוון: לכיוון השעה 3-11 וכו' המילים שם , כאן, הצבעה ביד- אינם מסייעים.
השתמש כרגיל במילים כמו לראות, להסתכל, לקרוא , להביט וכו' השתמש כרגיל במושגים לא מוחשיים כמו צבעים.
תיווך מילולי והנגשת מידע ויזואלי – הנגש את הנושאים אותם אתה מראה/מדגים במידת הצורך בהתאם ללקות הראייה של האדם ובהתאם לתנאי השטח. מראות כמו ציור או נוף ניתן להנגיש ע"י תיאור מילולי של הנצפה. עצמים/מוצגים ומושגים מוחשיים כמו: עצים, בתים ,ציוד, חביות, כלים וכד' ניתן להנגיש ע"י מישוש ו/או ריח.
התאם את המרחק בינך ללקוח או בין הלקוח למוצג ההדגמה. לעיתים כאשר הלקוח קרוב יותר אל המדריך ו/ או אל המוצג- הוא יכול לראות את המוצג בצורה ברורה יותר .
הנגשת מפות ותרשימים : כאשר אתה משתמש במפה או תרשים של מסלול הסיור לניווט לקהל הרחב-הנגש אותה גם לאנשים עם לקות ראייה/ עיוורון מוחלט. לאנשים עם ראייה ירודה ניתן להנגיש באמצעות שימוש בקונטרסט צבעים בין הרקע לקווים במפה. לאנשים עם עיוורון מוחלט ניתן להנגיש המפה ע"י הבלטת הקווים ושימוש בטקסטורה שונה או שימוש במפה מוקלטת.
ניידות במסלול הסיור:
- ברר האם האדם זקוק לליווי במהלך ההליכה במסלול. אם כן שאל אותו מהי הטכניקה המתאימה לו לליווי . (קיימת טכניקת ליווי מקובלת ומותאמת)
- אפשר לאדם ללכת באופן עצמאי במסלול על פי הנחיות מילוליות או מפה אם הוא מעוניין בכך תוך שמירה על כללי הגנה.
- המנע מלאחוז במקל הנחייה שלו או ברתמת כלב הנחייה.
- כלב נחייה עם רתמה נמצא במצב עבודה לכן המנע מלהפריע לו ע"י ליטוף או משחק ללא אישור בעליו.
- ספק לאדם מידע על מקור רעשים סביבתיים.
- ספק לאדם מידע לגבי שירותים הנמצאים לאורך המסלול כמו: חדר שירותים, ברזיה, ספסל ישיבה , עמדת מכירה וכדו'
- כאשר אדם אינו מעוניין להמשיך בסיור ומבקש להמתין לכם- אל תשאיר אדם במרחב הפתוח אלא הנחה אותו או סייע לו להגיע למקום אחיזה מוגדר כמו: מעקה, ספסל, דלפק וכדו'
אמצעי הגנה בעת הליכה לאורך המסלול:
- התאם את קצב הליכתך לקצב ההליכה של האדם עם העיוורון .
- ספק לאדם מידע לפני שמגיעים לשינויים במרחב : הגעה לשטח צר/צפוף, שטח חולי, בוצי, מדרון/רמפה , מדרגות וכדו'
- בהגיעך למדרגות עדכן ועצור- תן לאדם זמן להתארגן.
- הקפד על אמצעי זהירות עם חוטי מחשב/חשמל, שטיחים וכדו' שבהם האדם עלול להיתקל .
- אם יש מכשולים בגובה הראש כמו ענפים, מדפים, מטפי אש , תמונות או עזרים הבולטים מהקיר וכדו'- התרע עליהם, האדם אינו יכול לאתר מכשולים אלו בעזרת מקל נחיה /כלב נחייה.
- במעברים בין אור לצל/חושך עצור ותן לאדם זמן להתארגן ולהתרגל לשינוי על מנת שיוכל להמשיך ולהשתמש ביעילות בשרידי הראיה שיש לו. במעבר ממקום מוצל או חשוך למקום מואר- אדם עם לקות ראייה מאד מסנוור. במעבר ממקום מואר למקום חשוך- לאדם עם לקות ראייה לוקח זמן ארוך מהרגיל כדי שהעין שלו תתרגל.
כתבה : ריטה לפיד, מנהלת מקצועית , מגדל אור
דצמבר 2021