צו ההרחבה לעידוד והגברת תעסוקה של אנשים עם מוגבלות בישראל, מגדיר 3-5% העסקה של עובדים עם מגבלה, בהתאם לגודל הארגון ולהגדרתו כארגון ציבורי או פרטי. מעסיק הנכלל בצו ההרחבה, זכאי לקבל סיוע במימון התאמות בסביבת העבודה ובתפקיד, במטרה לסייע לעובד עם המגבלה לבצע את תפקידו כראוי. אדם עם לקות ראייה או עיוורון יכול לבצע כמעט כל עבודה עם התאמות והנגשות. משרד הרווחה והביטחון החברתי וזרוע העבודה, מעניקים סיוע למעסיקים באמצעות זכיינים שמרכז מגדל אור הוא אחד מהם. מענה זה נועד על מנת לסייע בתהליך קליטת עובד עם לקות ראייה או עיוורון וכן במהלך העבודה כולל סיוע בקבלת מימון ההתאמות הנדרשות. כך, ניתן להבטיח את ההשתלבות וההתמדה בתפקיד לאורך זמן.
המידע שלפניכם, מציג את ההתאמות המרכזיות והשירותים המרכזיים אשר עומדים לרשותו של המעסיק, על מנת לחזק את הנגישות בסביבת העבודה ולתמוך בעבודה עצמאית ומקצועית של עובד עם לקות ראייה או עיוורון.
התאמות במקום עבודה – עבור מי ?
נגישות במקום העבודה עבור עובד עם לקויות ראייה או עיוורון פירושה מכלול של שירותים והתאמות המאפשרים לו לבצע את מטלות התפקיד ולהגיע לתפוקות הנדרשות ממנו. התאמות בתפקיד או בסביבת העבודה מתבקשות במקרים הבאים:
- כאשר עובד עם לקות ראייה או עיוורון מתקבל לעבודה חדשה
- כאשר עובד חווה החמרה במצב הראייה
- כאשר ישנם שינויים בתפקיד או בסביבת עבודתו של עובד עם לקות ראייה (מעבר למיקום חדש, שדרוג מערכות ההפעלה של הארגון, ועוד).
ההתאמות הנדרשות והמענים אשר עומדים לרשות העובד ומקום העבודה, מחולקים לשלושה תחומים עיקריים:
- סביבת העבודה הטכנולוגית
- התאמות סביבת העבודה הפיסית – ניידות למקום העבודה וסביבת העבודה הפיסית בארגון
- סביבת העבודה האנושית – משאבי אנוש, צוות עובדים, מנהלים
1. שירותי תמיכה למעסיק להנגשת סביבת העבודה הטכנולוגית
הטכנולוגיה הקיימת כיום, אמצעי ההנגשה והעזרים השונים, מאפשרים לעובד עם לקות ראייה או עיוורון עבודה עצמאית לחלוטין, בכל הדרוש ממנו בסביבה טכנולוגית ארגונית. יש לוודא בשלב קליטת העובד ובמקרה של שינוי במצב הראייה של עובד, את רמת נגישות מערכות המידע הארגוניות בהן העובד נדרש לעשות שימוש. בדיקות הנגישות של מערכות המידע הארגוניות מתבצעות על ידי צוות נגישות דיגיטלית. ביצוע בדיקת נגישות יאפשר לעובד עבודה עצמאית מקצועית ומשמעותית.
חשוב לדעת כי בשלב ראשון יש באפשרותו של המעסיק להשאיל ציוד טכנולוגי הכולל את כל הדרוש מבחינת נגישות, ואין עליו לרכוש ציוד יקר או מורכב על מנת להתחיל את תהליך קליטת העובד.
קיימים אמצעים טכנולוגיים רבים המאפשרים לאנשים עם לקות ראייה או עיוורון לבצע את תפקידם באופן מלא ומיועדים למגוון משימות המחייבות עבודה עם מחשב וכאלה שלא מבוססות מחשב. להלן מספר דוגמאות:
- עמדת מחשב לעובד– אמצעי הנגשה:
- שימוש בתוכנות הגדלה – אלו הן תוכנות אשר מאפשרות שליטה והגדלה משמעותית של המידע המוצג במסך המחשב, כך שיאפשר עבודה עצמאית של העובד עם לקות הראייה. לצפייה בהדגמת שימוש בתוכנת הגדלה, לחץ כאן.
- עבודה עם תוכנות "קורא מסך"- תוכנות קורא מסך, הן הבסיס לשימוש נגיש ועצמאי במגוון יישומי המחשב למשתמש עם עיוורון ולעיתים גם למשתמשים עם לקות ראייה. מטרתן היא לאפשר חיווי קולי לכל פעולת מחשב אשר העובד מבצע. לסרטון המדגים עבודה עם קוראי מסך, לחץ כאן.
התאמת עמדת העבודה הממוחשבת לעובד ובדיקת המערכות הפנים ארגוניות, הינו תהליך מקצועי אשר נעשה ע"י צוות אנשי המקצוע של מגדל אור המתמחה בביצוע תהליך זה.
טכנולוגיה מותאמת לעבודה נגישה עם מידע כתוב:
בנוסף להנגשת המערכות הארגוניות ועמדות העבודה, ישנו מנעד רחב של עזרים מסייעים, אשר מנגישים ומחזקים יכולות עבודה עצמאית מול חומר מודפס.
- תוכנות סריקה – אלו הן תוכנות מחשב המאפשרות סריקה של מידע מודפס וקבלת פלט קול. לצפייה במידע אודות תוכנת סריקה נגישה, לחץ כאן.
- משקפי אורקם: OrCam MyEye משקפיים אלו הם עזר מבוסס טכנולוגיית AI (בינה מלאכותית), שניתן למקם ולהצמיד בעזרת מגנט זעיר הממוקם במכשיר, על זרוע המשקפיים. המכשיר כולל מספר פונקציות ופעולות אשר מבוססות על הפיכת מידע ויזואלי לחיווי קולי. למידע אודות OrCam MyEye לחץ כאן
- טמ"ס (טלוויזיה במעגל סגור)- מכשיר עזר אלקטרוני הכולל מצלמה. באמצעות הטמ"ס ניתן להגדיל מידע וכן לשנות את רמות ניגודיות הטקסט המוצג, כך שיתאימו למצב הראייה של העובד. ישנו מגוון רחב של טמס"ים, נייחים, ניידים, וחלקם אף כוללים אפשרויות נוספות כמו הקראה מובנית. לצפייה בסרטון הדגמה של שימוש בטמ"ס – לחץ כאן
- אביזרים אופטיים ומגדלות – אלו עזרים לא אלקטרוניים להגדלת טקסט מודפס. קיים מגוון רב המחייב התאמה למצב הראייה ולמאפייני השימוש בחיי היום יום. להרחבה בנושא, לחץ כאן.
שירותי תמיכה למעסיק להנגשת סביבת העבודה הטכנולוגית כוללים:
1. בדיקות נגישות של מערכות המידע הארגוניות – בדיקות שמטרתן בחינת הממשק בין התוכנות של מקום העבודה לבין הטכנולוגיה המסייעת. למידע נוסף– לחץ כאן
2. התאמת עמדת עבודה טכנולוגית לעובד –מבדק בו מתבצעת התאמה של עזרים לקריאה ממחשב ו/או טקסטים מודפסים בהתאם למצב הראייה ולצרכי העבודה. למידע נוסף- לחץ כאן
3. מוקד תמיכה טכנולוגי לשימוש בטכנולוגיה –מופעל על ידי מומחי טכנולוגיה עם לקויות ראייה או עיוורון ומעניק לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון, תמיכה טכנית מותאמת לשימוש במחשבים, טלפונים חכמים, עזרים אלקטרוניים ייעודיים ועוד. למידע נוסף- לחץ כאן
4. מאגר השאלת ציוד טכנולוגי (יד לתעסוקה שווה)– מגוון ציוד וטכנולוגיה מסייעת לצורך השאלה למעסיק כשלב ראשוני בקליטת עובד. למידע נוסף- לחץ כאן
2. סביבת העבודה הפיזית:
לאדם עם לקות ראייה או עיוורון ישנם לעיתים אתגרים בהתמצאות במרחב. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי עם חפצים גדולים כמו רהיטים, וכן עם חפצים קטנים כמו כלי כתיבה על שולחן עבודה, סידור פינת הקפה ועוד.
על מנת לחזק את עצמאות העובד בהגעה למקום העבודה ובסביבת העבודה עצמה ישנם מספר עקרונות בהנגשת סביבת הארגון – עקרונות פשוטים וקלים לביצוע כגון:
- קביעות – שמירה על קביעות אלמנטים מסוימים כגון מיקום עמדת עבודה, מיקום חללים כמו פינת קפה, קביעות המרחב הפנוי כמו מסדרונות לתנועה קלה ובטוחה ועוד להרחבה לחץ כאן
- ניגודיות – הקפדה על סביבה אשר מתבססת על ניגודיות בצבע לעובד עם לקות ראייה בשילוט, דלתות ופתחי חירום, ציוד נייד כמו מסמכים, ציוד בעמדת העבודה ועוד. ניתן גם להשתמש בניגודיות תחושתית לעובד עם עיוורון מלא על ידי הקפדה על שילוט מובלט, סימון ציוד ע"י מדבקות או כל עזר אחר. להרחבה לחץ כאן
- שירות "הדרכה שיקומית" – שירות אשר העובד זכאי לממשו וכולל ליווי פרטני של איש שיקום אשר מתמחה בחיזוק עצמאות האדם עם עיוורון או לקות ראייה. בין נושאי ההדרכה עובד איש השיקום עם העובד על הגעה עצמאית וניידות למקום העבודה ממקום מגוריו. להרחבה לחץ כאן
שירותי תמיכה למעסיק להנגשת סביבת העבודה הפיזית
- יעוץ נגישות שירות– למטרת חיזוק המומחיות ומתן מענים המותאמים לאנשים עם לקויות ראייה או עיוורון, תחום הפצת הידע של מגדל אור מציע חבילת ייעוץ מקצועית וביצוע סקרי נגישות.
- להרחבה על יעוץ נגישות שירות לחץ כאן
3. סביבת העבודה האנושית
שלב קליטתו של עובד חדש במקום העבודה או שינוי בסטטוס העובד בגלל מגבלת ראייה הוא שלב מרכזי אשר מחייב רגישות, והתייחסות הן לעובד והן לסביבת העבודה האנושית אשר מקיפה אותו, על ידי קולגות וצוות הניהול.על מנת לתמוך בתהליך יש לחזק הבנה וידע בקרב הצוות לגבי מהות המגבלה והמשמעויות וניתן לעשות זאת במספר דרכים:
- מפגשי מידע והדרכה לצוות העובדים בארגון, הכוללים מידע כמו:
- תקשורת נכונה עם אדם עם מוגבלות בראייה לטובת השתלבות האדם בעבודה ולקידום עצמאותו. להרחבה בנושא תקשורת- לחץ כאן
- עקרונות לחיזוק הנגישות במקום העבודה: למידע נוסף לחץ כאן
- ליווי שוטף של צוות ניהולי או איש הקשר הארגוני ע"י רכזת תעסוקה או איש צוות אחר
- שימוש שוטף במאגרי מידע
לסיכום: שירותי התמיכה למעסיק כוללים:
תמיכות ומידע נוסף :
- תמיכות כלכליות- המעסיק זכאי למימון של תהליך ההנגשה לעובד. בשלב ראשון מומלץ להשאיל את הציוד ממאגר ההשאלה של משרד הכלכלה ולאחר מכן לרכוש את הציוד. ניתן למצות זכויות למימון דרך שירותי תמיכה למעסיקים במגדל אור או תעסוקה שווה.
- מאגרי מידע – מרכז הידע של מגדל אור, תעסוקה שווה, משרד הכלכלה
כתבה- שירי הוכמן, מנהלת תחום תעסוקה והשירות הסוציאלי במגדל אור
יוני, 2022