לרשימת המיומנויות המלאה – לחץ כאן

רקע:

קשר עין יד הוא ציון דרך משמעותי אשר מתחיל להתבסס אצל התינוק שלנו בגיל שלושה עד ארבעה חודשים ומתאר את התיאום בין פעולת המעקב של העיניים לתנועת הידיים. למעשה, תיאום עין יד מבטא את היכולת של התינוק (ובהמשך גם הילד) ליצור קואורדינציה בין תנועת שרירי הידיים לשרירי העיניים בהתאם לאותו גירוי ויזואלי אשר מתקבל מהעיניים.

מיומנות זו מקנה את היכולת להושיט יד בצורה מדוייקת תוך מיקוד מבט על חפץ; וכן שימוש בפיקוח ויזואלי, כלומר: הראייה מובילה את תנועת היד.

כדי שמיומנות זו תהיה קיימת נדרשות יכולת תפיסה חזותית-מרחבית וכן יכולת שליטה מוטורית ביד ובכף היד.

מיומנות זו מקנה השפעה על התפתחות יכולות מוטוריקה גסה ועדינה בקרב ילדים. לילד יש את האפשרות לקחת מה שהוא רוצה – וכך ניתן לצמצם את התלות באדם אחר ולפתח עצמאות ויכולת בחירה. המשחק, שבאמצעותו מאבחנים את מצב הילד ומפתחים את המיומנויות, מעודד את הילד לאמן ולתרגל מיומנויות גופניות, תוך שיפור השליטה המוטורית והקואורדינציה. 

ניתן לאפשר לילד לחוות את התוצאה הרצויה המתקבלת בתיאום עין יד תקין, באמצעות שימוש באמצעים התנהגותיים אחרים שיתנו את אותה התוצאה, על ידי לשפת הגוף המכוונת לאלמנט מסוים בו הילד מעוניין- והתייחסות מתאימה לכך (למשל, תמלול הרצון של הילד).

הגדרה:   

תיאום עין יד הוא היכולת ליצור קואורדינציה בין תנועת שרירי היד לבין תנועת שרירי העין בהתאם למידע חזותי שמתקבל באמצעות הראייה; כלומר היכולת לבצע את ההקשרים בין העין, המוח והיד.

הערכה:

  1.  הושטת יד לעבר מקור אור – הפעולה הבסיסית אותה בודקים לפני שבודקים את הושטת היד לעבר עצמים/דמויות.
  2. הושטת יד לעבר חפצים.
  3. הושטת יד לעבר דמויות.
  4. הושטת יד לעבר תמונות.
  5. תיאום עין- יד בזמן שאוחז בחפץ ומשחק איתו.

הקנייה/פיתוח:

1. בחדר חשוך עם חפץ מואר. 

2. לאחר מכן נבחן בחדר מואר, חפץ עם קונטרסט. 

3. ולבסוף בחדר רגיל עם כל משחק אפשרי. 

לדגשים נוספים לבדיקה והקנייה- לחץ כאן

דגשים ייחודיים לתיאום עין יד-

יש לשים לב שיכולות להיות סיבות שונות לחוסר היכולת בתיאום עין יד

  • יש לקיים הבחנה מבדלת בין הושטת יד מדויקת ללא מדוייקת, במקרה וזו בעיה מוטורית ניתן לעבוד בשיתוף פעולה עם פיזיותרפיסט/מרפאה בעיסוק, ולמצוא דרכים בהן הילד יוכל להגיע אל החפץ.
  • חשוב לזכור כי גם התכוונות להושטת יד תיחשב כהושטת יד, שכן לעיתים חוסר ביכולת מוטורית לא יאפשר את השלמת הפעולה.

נכתב על ידי דורית כהן גל, מנהלת תחום הדרכה שיקומית לגיל הרך, מגדל אור

אוגוסט 2022