אחד מההבנות בבסיס ליווי הילד/ה , היא ההבנה העמוקה כי הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא למעשה החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. הראייה משפיעה על יכולת מוטורית, קוגניטיבית והתנהגותית. חומרת לקות הראייה ואופי הלקות, הם הגורמים החשובים המשפיעים על ההתפתחות . בגיל הרך, הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח הסקרנות ומיצר הפעילות הטבוע בהם מלידה. סוכני החקירה הראשונים הם החושים "הקרובים" מגע, טעם, ריח, אח"כ מצטרפים גם ההקשבה, ההסתכלות והחיקוי. בעוד שילדים רואים יכולים להתאים עצמם לסביבה ולהסיק משמיעה וראייה בו זמנית, ילד עם לקות ראייה יזדקק לתיווך המבוגר כדי להגיע להבנת הסיטואציה בה הוא נמצא.
על מנת לחזק תהליך זה יש לתת את הדעת על מספר עקרונות והבנות :

א.  ילד – הורה – צוות

חשוב מאד שיתוף הפעולה בין השותפים בתהליך: ילד, הורה, גננת, סייעת, מורה שיקומית מורה תומכת. לכל אחד ישנו ידע , כישורים וניסיון החיוניים לקידום הילד במסגרת השילוב. חלק מהסעיפים דורשים הכנה מוקדמת טרם כניסת הילד לגן ומצריכים המשך מעקב והתנסויות חוזרות גם במהלך השילוב

ב. התמודדות רגשית

היכולת להכיר בצרכים שלו:  להבין ולבקש, אחריות אישית, הילד הוא איש השיווק של עצמו, הידיעה מתי לבקש עזרה. הסתכלות על הילד עם לקות הראייה או העיוורון כאחד מכל ילדי הגן, אשר זקוק להתאמות כדי לממש את מלוא הפוטנציאל הקיים בו.

ג. התמודדות עם תחושת מסוגלות

התנסות בכמה שיותר משחקים, חוויות, חומרים ומצבים, על מנת להיות שותף מלא בכל הפעילויות שבגן

  • חיזוק עצמאות במיומנויות היום -יום :באכילה, בלבישה, ובכל הקשור לניקיון אישי.

קיימת חשיבות רבה בעידוד הילדים לעצמאות והקניית ביטחון ותחושת מסוגלות, שתקנה להם יכולת התמודדות טובה יותר.
 

ד. התמודדות עם הלמידה

  • לאפשר לילד "לראות" דרך הידיים בעת חקירה, למידה.
  • לא לעשות עבורו אלא לתת לו להתנסות באופן עצמאי בהתאם ליכולותיו. הרגשה של עצמאות ומסוגלות תורמת להעלאת המוטיבציה והדימוי העצמי.
  • לתת זמן בביצוע משימות ובעת מעברים מפעילות אחת לשנייה, "זמן ההמתנה "יותר ארוך כשלא רואים/ מודעים למה שקורה מסביב.
  • הבחנה שמיעתית על מנת לפענח מצבים שונים המתרחשים בגן
  • חזרה על סיפורים ותכנים בבית, במידת הצורך.
  • תגבור בבית כאשר עולים קשיים בגן.

ה. התמודדות עם הסביבה בגן

  • חיזוק התמצאות וניידות הילד/ה בסביבת הגן – בגן החדש לפני כניסת הילד לגן (יש צורך בשיתוף פעולה עם גננת הגן) ובמהלך השילוב במקרים של שינויים.
  • התאמות הסביבה עבור ילדים עם לקות ראייה ועיוורון נעשות על ידי:
  1.  יצירה של הנגשות
  2. שימוש בקונטרסטים בצבע ובתחושה
  3. חשיבה יצירתית לעיצוב המרחב והסביבה

בדרך זו, אנו מזמנים ומעודדים את הילד עם לקות הראייה או העיוורון, לחקירה, לסקרנות, והשתתפות בחיי היום-יום. כך למעשה הוא רוכש מיומנויות ויכולות חדשות ואנו מאפשרים לו להתפתח וללמוד. סביבה חינוכית מותאמת יוצרת תנאים מקדימים להתפתחות והתנסות, ומקלה על תהליכי הלמידה וההוראה הפורמליים והבלתי פורמליים של הילד בגן.

 ו. התמודדות חברתית-

לשילוב יש יתרונות גם מההיבט החברתי.  השילוב מאפשר הרחבת טווח ההתנסויות והמגעים החברתיים של ילדים ליקויי ראייה /עיוורים עם בני גילם.  השילוב מהווה עבורם:

  • עניין והנאה בקשר עם ילדים בני גילם
  • הזדמנויות ליזום אינטראקציה של משחק עם חברי קבוצת השווים
  • למידה של מיומנויות חברתיות : לחלוק ולשתף, המתנה בתור, הבנת חוקי המשחק המשותף, ויתור בעת משחק הדדי, הבנת האחר במשחק, היכולת לביטוי עצמי באופן שמותאם לסיטואציה.
  • פירוש של מצבים חברתיים שונים.
  • מודל לחיקוי.

יש לתת את הדעת לכך, שבשל הקשיים בראייה ייתכנו מצבים בהם הילדים יסרבו להשתתף במשחקים המערבים פעילויות ספורטיביות ותנועתיות אחרות.

לסיכום:

בכדי להתפתח כבוגרים נורמטיביים, מגשימים את עצמם ותורמים לסביבה, הילדים נדרשים להגיע לבשלות בכל אחד מארבעה תחומים הקשורים לאישיותם:

  • רגש – קשר, שייכות, מודעות.
  • דעת – הקוגניטיבי – ידע, יכולת ניתוח ותכנון, השכלה, תחום המוסר.
  • גבולות -קבלת סמכות, משמעת חיצונית ומשמעת פנימית.
  • מסוגלות – תחושת ערך עצמי, אמון ביכולת להצליח, מוטיבציה לעשייה.

 
המידע נכתב ע"י דורית כהן גלר – מנהלת מקצועית , גיל רך , מגדל אור
 
 
 

להכרות עם שירות ההדרכה השיקומית