מערכת זום (ZOOM), היא תוכנה אינטראקטיבית ללימוד מרחוק המאפשרת קיום מפגשים וירטואליים במספר פלטפורמות שונות, דרך המחשב הביתי באמצעות אפליקציה בטלפון הסלולרי ובאמצעות שיחת טלפון רגילה לשמע בלבד.

משתתפי המפגשים יכולים לראות ולשמוע אלו את משתתפי השיחה/מפגש , בחלוניות וידאו קטנות בתצוגת גלריה או תצוגה מצומצמת אחרת, לעקוב אחר חומרי עזר מוצגים כגון מצגת, מסמך וסרטון, לכתוב על החומרים הללו ובהתאם להרשאות החשבון או שמפגש.

שימושים עיקריים : התוכנה משמשת לפגישה וצ’אט בין קבוצות, חדרי ישיבות וירטואליים, העברת סמינרים וירטואליים, Webinars, חיבור וממשק עם תוכנות ומערכות שונות.

כאמור, המערכת בעלת רמת נגישות גבוהה ומאפשרת התחברות, הפעלה ושימוש מותאם לאדם עם לקות ראייה או עיוורון. במסמך זה נתמקד בדרכי ההתחברות נגישות לשיחות ומפגשי zoom לאדם עם עיוורון או לקות ראייה.

ישנן 3 דרכי התחברות למערכת, ואותן נציג להלן:

1. התחברות באמצעות חיוג טלפוני – לשמע בלבד :

ההתחברות למפגש zoom באמצעות חיוג טלפוני, מחייבת ביצוע מספר פעולות פשוטות, זהות לכל פעולת חיוג חיוג לנתב שיחות אחר. יתרונה המרכזי של אפשרות זו, הוא האפשרות הפשוטה לחיוג מטלפון קווי או סלולרי ללא תלות ברשת או באינטרנט יציב. משתתף שמצטרף לכל מפגש zoom שהוא, באמצעות חיוג, יוכל לקחת חלק פעיל במפגש ככל משתתף אחר, פרט כמובן לאפשרות לצפות בחומרים מוצגים. שימו לב כי במהלך 3 אפשרויות ההתחברות עליכם להכניס את מספר השיחה הספציפי (ID), אליה אתם מעוניינים להצטרך. זה הוא מידע אשר יש לקבלו ממארגן או מנחה המפגש (HOST).

כיצד לבצע פעולת כניסה לשיחת zoom ?

  • חיוג למספר 9786688 03. (שימו לב כי המענה המוקלט של המערכת הוא מענה בשפה האנגלית), זה הוא המספר הגנרי והקבוע של תוכנת zoom במדינת ישראל. לכל מדינה ישנו מספר שונה להתחברות מקומית.
  • הקלדה של מספר השיחה : לדוגמא-  6482897297
  • לחיצה על  סולמית #
  • תתבצע פעולות התחברות לשיחה
2. התחברות באמצעות אפליקציית zoom  – לטלפון הנייד

בהתחברות באמצעות אפליקציה ישנו הבדל בין מתחבר שזו לו ההתחברות הראשונה ואפליקציית zoom אינו מותקנת אצלנו במכשיר לבין משתמש שהתוכנה כבר מותקנת אצלו. בשני המצבים תהליך ההתחברות לשיחה מתחיל מכניסה לקישור או לזימון אותו קיבלתם ממארגן השיחה. (host)

במידה וזו כניסה ראשונה לאפליקציה :

  • לחיצה על Download from google Play
  • הורדת התוכנה – ולחיצה על התקנה
  • לחיצה על: פתח
  • לחיצה על :  join Meeting
  • הכנסה של ה-ID לדוגמא 6482897297
  • לחיצה על join Meeting

בכניסה לאפליקציה מהפעם השנייה ואילך :

  • פתיחת האפליקציה ע"י לחיצה על האייקון של שולחן העבודה
  • הכנסה של ID – המספר שהוא המספר בסוף שורת הלינק שנשלח לשיחה
  • לחיצה על join Meeting
3. נוהל התחברות נגיש באמצעות המחשב
  1. לחיצה על קובץ ההתקנה: לקובץ ההתקנה לחץ כאן
  1. הורדת התוכנה מתחילה באופן אוטומטי – שימו לב כי אין חיווי קולי של תהליך ההתקנה.

במידה ולא מתחילה הורדה ,יש לגשת למיקום היכן שהקובץ ירד (בד"כ בתיקיית הורדות או Downloads) ולהפעילו ע"י לחיצה על Run– שימו לב כי אין חיווי קולי של תהליך ההתקנה.

  • בסיום ההתקנה, יפתח חלון לרישום שם המשתתף, בשדה עריכה בשם Your name, ניתן לדלג על שלב זה. ע"י skip
  • לאחר הכנסת שם המשתתף,  יש ללחוץ על כפתור Join
  • בשלב זה יפתח חלון התחברות חדש, המבקש אישור הצטרפות לשיחת הווידאו, יש ללחוץ על כפתור בשם Join with computer audio
  • בשלב זה נוצרת ההתחברות לחדר השיחה, יש להוריד את חלון ההתחברות על ידי לחיצה על מקש Escape.
  • במידה ולא ניתן לשמע את מנחה השיחה, או לשוחח אתו או שלא נוצר קשר וידאו יש לנסות להדליק את המצלמה ALT+V ולהדליק את הקול ALT+A.
  • במידה והמצלמה והקול מודלקים ועדיין יש בעיה, יש לנווט לתפריטי ההגדרות של המצלמה המיקרופון והרמקולים באמצעות TAB.
  • בתפריטים אילו יש לאתר את סוג החומרה הרצויה. לדוגמה : מוגדר מיקרופון פנימי במקום חיצוני , רמקולים פנימיים במקום חיצוניים והפוך , תלוי אם משתמשים בחומרה חיצונית או פנימית במחשב.

כתב : ערן גל, מנהל תחום הפצת ידע, מגדל אור

ינואר 2023